دانلود مقاله انتقال و توسعه تگنولوژی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 7
نتقال و توسعه تکنولوژی
سیر تکامل تکنولوژى همواره مستلزم پیشرفت علوم و توسعه ى مرزهاى دانش بشرى بوده است. در عین حال، رشد و توسعه ى علم و تکنولوژى نیز، لازم و ملزوم یکدیگر و مستلزم یک جریان طبیعى است. گشایش ابواب و گسترش دامنه ى علوم، اگر چه از آرمان هاى هر یک از جوامع بشرى است، ولیکن بدون کوشش براى توسعه ى تکنولوژی، به مفهوم«علم فقط براى علم» است. در عین حال، به کار گیرى و یا «به عاریت گرفتن» تکنولوژی، بدون اتکاء به مبانى علمى و تحقیقاتى خود، اگر چه مى تواند مبین تحول و نوآورى باشد، ولیکن به مثابه یک ساختمان«بدون پی»خواهد بود .
انتقال تکنولوژى هاى نوین از یک جامعه پیشرفته علمى به یک جامعه سنتى و عوام، به مثابه کاشتن یک شاخه غیر قابل «قلمه زدن» در خاک، و یا غرس یک نهال بدون ریشه در زمین است. زیرا، این قلمه و یا نهال بدون ریشه، براى احیاء و بقاى خود، مدتها مى کوشد تا بتواند ریشه بزند، ولى چون توان ریشه زایى نیافته. و راهى به ذخائر و رابطه اى با منابع لازم براى «تغذیه» و استقرار خود در خاک ندارد، لاجرم پس از مدتها تلاش و صرف وقت و انرژى براى بقاى حیات خود، پژمرده مى شود و مى خشکد.
از این بابت فرض مى شود که انتقال«صرف» تکنولوژى از یک سرزمین پیشرفته ى علمى به یک سرزمین غیر پیشرفته و غیر علمی،یک انتقال، نوآورى و اشاعه ى غیر طبیعى است. حالت طبیعى این انتقال و نوآوری،آن است که تکنولوژى نوین فقط در محیطى مى تواند نشو و نماى عادى و مؤثر داشته باشد ، که متکى بر منابع علمى همان جامعه و منتج از شرایط اجتماعى و اقتصادى حاکم بر آن باشد. بنابراین، توسعه و تکامل تکنولوژى پیشرفته فقط در جایى عملى امکان پذیر بادوام مؤثر است که بر مبناى توسعه علوم و دانش هاى پیشرفته در دل همان جامعه نضج گرفته باشد، یا حداقل، علوم و تکنولوژى هاى مربوط در درون همان جامعه،هر دو توأمان در حال رشد و تکامل باشند، تا سرانجام نهال تکنولوژى «ریشه دار» گردد.
تکنولوژى «بى ریشه»، ویا به عبارتى تکنولوژى «عاریتی» یا وارداتى و یا تحمیلی، فقط زمانى در جریان توسعه یک سرزمین قابل استفاده و مؤثر است که ریشه هاى آن همواره به همان منابع خارجى تولید کننده متصل باشد ، که این حالت هم فقط مى تواند تابع و ناشى از شرایط اقتصادی-سیاسى حاکم بر پیوندها و روابط موجود فى مابین دو کشور یا جامعه ى «دهندة تکنولوژی» و «گیرنده ى » آن باشد. براى یک جامعه و یا یک کشور «گیرنده» آن قبیل تکنولوژى پیشرفته اى که کلید آن در دست دانشمندان و یا تکنولوژیست هاى کشور «دهنده ى » آن باشد، رابطه ى فى مابین، به مفهوم یک وابستگى علمی-فنى و به صورت یک رابطه ى ناعادلانه وغیر استوار، نیز به مفهوم یک وابستگى سیاسی-اجتماعی-اقتصادى و یا شاید هم، نوعى استثمار باشد.
سیر طبیعى پیدایش و توسعه تکنولوژى در یک جامعه اندیشمند و پیشرو، عبارت از مبتنى کردن و متکى نمودن ریشه هاى آن تکنولوژى بر منابع علم موجود در ضمیر همان جامعه است. به بیان دیگر، ابداع و نوآورى الگوهاى تکنولوژیک براى تحول و توسعه در یک جامعه، مى باید مولد تلاش هاى علمى و محصول ابتکارات تحقیقاتى دانشمندان و پژوهندگان همان جامعه، و یا ثمره ى پژوهش هاى مربوط به تغییر و تحول وتطبیق اصول و مبانى تکنولوژى هاى پیشرفته وارداتى براى اشاعه در شرایط ویژه جامعه وارد کننده، به دست پژوهندگان و متخصصان و مجریان همان جامعه ى وارد کننده باشد.
هر جامعه داراى ویژگى هایى در فرهنگ و منابع انسانی، محیطى و طبیعى خاص خود است و از این لحاظ، پذیرش و اشاعه هر بخش از تکنولوژى بستگى به انطباق آن تکنولوژى با شرایط و ویژگى هاى فرهنگی، اجتماعى و طبیعى آن جامعه دارد. بدین سبب،همواره توصیه مى گردد که هر نو آورى تکنولوژیک مى باید متناسب با شرایط اقتصادى و اجتماعی، هماهنگ با توان هاى فنی، و دمساز با فرهنگ غالب در جامعه بهره بردار باشد ، یا به ساده ترین عبارت، نوآورى هاى تکنولوژیک مى باید متناسب با شرایط مردم استفاده کننده از آن باشد.
نتیجه
اگر چه در اغلب فرهنگ ها واژة تکنولوژى را به شناخت فنون و مهارت هاى فنى و یا فن شناسى معنى مى کنند، و در واقع معناى لغوى خود کلمه نیز همین است، و لیکن امروزه مفاهیم گسترده ترى از این واژه در ارتباطات علمى و فنى در سطح جامعه رایج و یا قابل استنباط است.
تکنولوژى نه علم محض است و نه فن مطلق. تکنولوژى کاربرد علم در حوزه فنون و مهارت هاى کاربردى است.
علم، مجموعه اى از حقایق و واقعیات اصولی، و نیز مبانى و قواعد تعمیم یافته ى مربوط به بیولوژى و فیزیولوژى یک پدیده را مورد تفحص قرار مى دهدو نتیجتاً، «چراها» را پاسخ مى گوید. و حال آن که تکنولوژی، در قالب اصول وقواعد و موازین علمی-کاربردى مربوط به آن پدیده ى ، دانش فنى و یا روش ها و فنون مربوط به بهره بردارى هاى گوناگون از آن پدیدة شناخته و تعریف شده را در زمینه هاى متنوع، ولى مرتبط ، جستجو کرده و به «چطورى و چگونگی» هاى آنها، پاسخ هاى علمى و امکان پذیر مى دهد.از این رو، مى توان اظهار داشت که تکنولوژى منتج از علم است، در حالى که این نتایج (یعنى تکنولوژی) پس از رشد و تکامل مى تواند در اختیار حوزه هاى مختلف همان علم و دیگر زمینه هاى علم نیز قرار گیرد.
این بدان معنى است که گسترش دامنه هاى کاربردى علوم موجب رشد و کمال تکنولوژى شده و ماحصل آن به عنوان ابزار و راه وروش هاى مؤثرتر و مناسب تر، در جهت توسعه مرزها و حوزه هاى علوم مختلف به کار گرفته مى شود.
علم بشر تاریخى کهنسال دارد،و تکنولوژى متناسب با آن نیز «هم-عصر» ولى متاخر بر پیدایش علم، تکامل یافته است. ادعا مى کنیم که علم و تکنولوژى هر دو پیشرفت کرده اند، در حالى که علم همیشه مقدم بر تکنولوژى بوده و مى باشد،ضمن این که همین تکنولوژى منتج از زمینه هاى علمى هم، در خیلى از موارد به عنوان ابزارى براى توسعه همان علم و علوم مختلف دیگر به کار گرفته مى شود.
جواامع پیشرفته، ظاهراً با متانت و به آرامی، و باطناً باشتاب و هیجان، هر لحظه به توسعه و پیشبرد علوم و تکنولوژى هاى مبتنى بر آن مشغول هستند، و تدریجاً سلطه علمى خود بر جوامع غیر پیشرفته و در حال پیشرفت را افزایش مى دهند. در این حال، جوامع تازه بیدار شده ى جهان در حال توسعه نیز براى احیاء و بهره بردارى از منابع موجود و مستعد، و به منظور احراز یک موقعیّت علمى نوین براى خود، در تلاش مستمر هستند.زیرا، آگاهى به زمینه هاى مختلف علم و کسب مهارت هاى مربوط به کاربرد علوم براى ابداع تکنولوژى هاى مناسب، و تدارک و تطبیق شرایط و زمینه هاى مورد نیاز آنها، نه تنها در انحصار هیچ قوم و ملّتى نیست، بلکه به طور فطرى در نهاد هر یک از ابناء بشر در عرصة طبیعت به ودیعت سپرده شده و ملل جهان در حال توسعه نیز خود را محق به تحصیل آنها مى دانند.
توسعه، که یک مفهوم ضمنى آن به کار گیرى صحیح منابع انسانى و یا نیروهاى بالقوه در فرایند تحول است، قاعدتاً در نظامى مفهوم مى یابد که تخصص به صورت اصیل در آن مطرح باشد. در این تخصص ها نیز مبتنى بر دست آوردها و نوآورى هاى علمى باشند. ارتقاء به مراتب تخصصى و زمینه هاى متنوع علمى و سطوح مختلف کاربردی،به نوبه ى خود، تابع متن و محتواى نظام آموزش و پرورش پایه و پیشرفته و روش هاى علمى مورد استفاده در این فرایند در هر جامعه است.
بنابراین،در فرآیند توسعه تکنولوژى مناسب و پیشرفته، هرگاه حرکت در جهت تحول و توسعه فرهنگى جامعه مقدم ترین اقدام فرض شود، به دنبال آن استراتژى توسعه آموزش و پرورش در سطوح مختلف براى کلیه اعضاى جامعه مطرح مى گردد.
توسعه آموزش و پرورش، و به ویژه تلاش در افزایش سطح آگاهى هاى عمومى و علمى مردم، به نوبه خود مستلزم گسترش امر تحقیقات علمى از طریق ایجاد ارتباط منسجم بین منابع علمى و پژوهشى با واحدهاى تولیدى و خدماتى به منظور ایجاد تعادل بین دانش هاى محض و نظرى با تکنولوژى ها یا دانش فنى در جریان زندگى و اشتغال اعضاى جامعه مى باشد. یک نهاد آموزشی، موظف به ایجاد این ارتباط منسجم بین منابع علمى و پژوهشى از یک سوی، و اعضاى جوامع روستایى و عشایرى از سوى دیگر، به منظور ایجاد تحول در بینش، و افزایش میزان معلومات و
سایر محصولات :
دانلود مقاله انتقال و توسعه تگنولوژی
دانلود مقاله انتقال و توسعه تگنولوژی ...
تحقیق در مورد اکولوژی انگور رشته کشاورزیتحقیق در مورد اکولوژی انگور...
دانلود مقاله انتقال برق بدون سیم ،از سطح ماهدانلود مقاله انتقال برق بدون سیم...
دانلود مقاله امی بودن پیامبردانلود مقاله امی بودن پیامبر...
تحقیق در مورد اوکرائینتحقیق در مورد اوکرائین...
دانلود مقاله امامت علم نسبت به عملدانلود مقاله امامت...
دانلود مقاله الگوریتم ژنتیک چیستدانلود مقاله الگوریتم ژنتیک...
تحقیق در مورد انگیزش در مدیریتتحقیق در مورد انگیزش در...
دانلود مقاله الگو برداری از طبیعت جهت جلوگیری از اسراف و اتلاف منابعدانلود مقاله الگو برداری...
دانلود مقاله الکتریسیته برق چیست ؟دانلود مقاله الکتریسیته برق چیست...
تحقیق در مورد اهرمتحقیق در مورد...
معنویت در درمان بیماری های جسمی وروحیمعنویت در درمان...
دانلود مقاله الکترومغناطیسدانلود مقاله الکترومغناطیس...
تحقیق در مورد انقلاب خرداد 1284 مرداد 1285تحقیق در مورد انقلاب...
دانلود مقاله اقامه نماز مؤلفه چه کسانی استدانلود مقاله اقامه نماز مؤلفه چه کسانی...
دانلود مقاله افسردگی و راههای غلبه بر آندانلود مقاله افسردگی و راههای غلبه بر...
تحقیق در مورد انسان شناسی اجتماعی جامعه شناسی ادبیاتتحقیق در مورد انسان شناسی اجتماعی...
دانلود مقاله افسردگی مشکلی در بین جواناندانلود مقاله افسردگی مشکلی در...
تحقیق در مورد انرژی هسته ایتحقیق در مورد انرژی هسته ای...
دانلود مقاله افسردگی در کودکاندانلود مقاله افسردگی در کودکان...
دانلود مقاله انرژی هسته ای در صنعتدانلود مقاله انرژی هسته ای در صنعت...
تحقیق در مورد انرژی هسته ای و کاربرد آنتحقیق در مورد انرژی هسته ای و...
دانلود مقاله امام موسی کاظمدانلود مقاله امام موسی کاظم...
دانلود مقاله انتخاب محل زنبورستاندانلود مقاله انتخاب محل...
تحقیق در مورد انرژی هستهتحقیق در مورد انرژی هسته...
دانلود مقاله انسان شناسی را چرا و چگونه تدریس کنیمدانلود مقاله انسان شناسی...
تحقیق در مورد امیر کبیرتحقیق در مورد امیر...
دانلود مقاله انتخاب همسردانلود مقاله انتخاب همسر...
دانلود مقاله امیر سپهبد علی صیاد شیرازیدانلود مقاله امیر...
تحقیق در مورد امپراتوری روسیهتحقیق در مورد امپراتوری روسیه...
دانلود مقاله اقتصاد ایراندانلود مقاله اقتصاد ایران...
تحقیق در مورد امام علیتحقیق در مورد امام...
دانلود مقاله انسان و داروهادانلود مقاله انسان و داروها...
دانلود پاورپوینت مدل بلوغ مدیریت محتوادانلود پاورپوینت مدل بلوغ مدیریت محتوا...
دانلود مقاله اقتصاد خرددانلود مقاله اقتصاد خرد...
تحقیق در مورد امام رضاتحقیق در مورد...
دانلود مقاله انجمنهای ایالتی و ولایتیدانلود مقاله انجمنهای ایالتی و ولایتی...
تحقیق در مورد الکتریسنه و مغناطیستحقیق در مورد الکتریسنه و مغناطیس...
دانلود مقاله افسردگی روحی و طرز درمان آندانلود مقاله افسردگی روحی و طرز درمان...
تحقیق در مورد اقتصاد مالزیتحقیق در مورد اقتصاد مالزی...
دانلود مقاله اقتصاد بین المللدانلود مقاله اقتصاد بین الملل...
دانلود مقاله امادگی جسمانیدانلود مقاله امادگی جسمانی...
تحقیق در مورد اقتصاد سیاسی رسانههاتحقیق در مورد اقتصاد...
دانلود مقاله اقدام های قبل ازآتش سوزی وهنگام آندانلود مقاله اقدام های...
دانلود مقاله اندازه گیری دمای خورشیددانلود مقاله اندازه گیری...
تحقیق در مورد اقتصاد ایران و چین رشته اقتصادتحقیق در مورد اقتصاد...
دانلود مقاله اندازه گیری دمای سطح خورشیددانلود مقاله اندازه...
تحقیق در مورد افکار عمومیتحقیق در مورد افکار عمومی...
دانلود مقاله امام هادیدانلود مقاله امام هادی...
دانلود مقاله اندیشة انتظار و جهانیشدن امام زماندانلود مقاله اندیشة...
تحقیق درمورد خوردگی فلزات و اثر آن بر روی صنایع مختلفتحقیق درمورد خواص سوپرآلیاژها و مقاومت آنها در برابر خوردگی
تحقیق درمورد جغرافیا و صنعت توریسم کشور لهستان
تحقیق درمورد(( سیل و خسارات ناشی از آن ))
تحقیق درمورد گزارشات انجام آزمایشات میکروبیولوژی محیطی
تحقیق درمورد بررسی عوامل موثر به حفرات گازی و انقباضی
دانلود مقاله رابطه دین و اخلاق
مقاله کمبود فقرآهن
تحقیق انگلیسی درباره IQ Test
تحقیق درباره؛ ارزشیابی
تحقیق ویتامین D
تحقیق. روانشناسی رنگها 14ص
کلمات کلیدی :بین منابع علمى انلو مقاله انتقال زمینه هاى تکنولوژى هاى هاى علمى همان جامعه تکنولوژى laquo مهارت هاى هاى مربوط منابع علمى بهره برارى منسجم بین تکنولوژى توسعه جامعه laquo پیشرفته منابع
- ۹۶/۰۸/۱۲